RRSO jest jednym z najważniejszych parametrów pożyczek i kredytów. Mówi on o całkowitym koszcie zobowiązania. Parametr ten uwzględnia koszta i różne opłaty dodatkowe, które narzucane są przez bank. Do wyliczenia RRSO można wykorzystać kalkulator internetowy lub kalkulator RRSO w Excelu, który przygotowuje się samodzielnie. Jak to zrobić? Oto klika praktycznych porad.

Co pomoże wyliczyć kalkulator RRSO w Excelu?

RRSO, czyli Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania to całkowity koszt kredytu, jaki ponosi konsument. Wskaźnik ten wyrażony jest jako wartość procentowa całkowitej kwoty kredytu w stosunku rocznym. Obliczenia, których dokona kalkulator RRSO w excelu, pomogą porównać oferty kredytów i pożyczek pod względem atrakcyjności cenowej. Wynika to z tego, że RRSO zawiera:

  • odsetki,
  • opłaty,
  • prowizje,
  • podatki i marże,
  • koszty usług dodatkowych, w szczególności ubezpieczeń w przypadku, gdy ich poniesienie jest niezbędne do uzyskania kredytu lub do uzyskania go na oferowanych warunkach.

Zobacz, jak  obliczyć koszt kredytu hipotecznego korzystając z kalkulatora RRSO przez Internet.

Jak obliczyć RRSO w Excelu?

Kalkulator RRSO w Excelu należy przygotować w oparciu o ogólnie przyjęty wzór matematyczny. Dane, które ujęte są we wzorze to:

  • numer kolejnej wypłaty raty kredytu: K,
  • numer kolejnej spłaty raty kredytu lub wnoszonych opłat: K’,
  • kwota wypłaconego kredytu: Ak,
  • kwota wysokości jednej raty do spłaty kredytu: A’k,
  • suma,
  • m – numerek ostatniej wypłaty raty kredytu do zapłacenia,
  • m’- numerek ostatniej raty kredytu lub opłat do spłaty,
  • tK – okres, jaki upłynął od pierwszego dnia wypłaty do dnia liczonego jako K,
  • tK’ – między dniem pierwszej wypłaty a dniem spłaty lub wniesienia opłat o numerze K’,
  • i-                 rzeczywista stopa oprocentowania.

Chcąc dokonać obliczeń w Excelu, najlepiej zastosować funkcje XIRR. Jej składnia to: XIRR(wartości;daty;[wynik]). Argumentami wymaganymi dla tej funkcji jest wartość (czyli wysokość comiesięcznych rat kredytu lub pożyczki) oraz daty (czyli zestawione dat płatności, które odpowiadają wysokością rat zadłużenia). Z pomocą tej funkcji RRSO można obliczyć, posiadając harmonogram rat kredytowych oraz poszczególne daty ich spłaty. Sprawdź, kalkulator kredytowy i stwórz najlepszą symulację kredytu.

Kalkulator RRSO w Excelu to nie jedyny sposób na obliczenie całkowitego kosztu kredytu czy pożyczki osoby, które nie chcą tworzyć samodzielnego narzędzia, mogą skorzystać z tych gotowych, dostępnych w Internecie. Ich działanie opiera się na automatycznym obliczeniu wysokości całkowitego kosztu kredytu/pożyczki po podaniu podstawowych danych m.in. wysokości pożyczanej kwoty, ilości rat, okresu spłaty. Zobacz, co wpływa na całkowity koszt kredytu.